söndag 8 januari 2012

Intervju med Peter Nilsson och Johnny Torssell

Peter och Johnny har skrivit ett flertal böcker tillsammans så som Edge - Lyft din aktiehandel till en ny nivå , Tradinghandboken och Bli börsproffs på ett par timmar - 30 regler du måste behärska för att göra bra aktie- och fondaffärer.

Peter har även tillsammans med Martin Lagerholm skrivit Smallcaphandboken - Hur du handlar och värderar aktier i mindre bolag .

Den nyaste boken som Peter och Johnny skrivit, som även Johan Hellström är medförfattare till, är Framgångsrik Aktiehandel - 10 vinnande strategier. Boken presenterar 10 strategier för både kortsiktiga och långsiktiga placerare.


Tillsammans driver ockå Peter och Johnny projekten E2 Trading (tillsammans med Johan Hellström) och Randomwalk med inriktning mot trading.

Peter och Johnny hade nyligen vänligheten att ställa upp på att svara på några intervjufrågor. Tack! Nedan följer resultatet.

Kan ni berätta lite kort om er själva?

Peter Nilsson: Jag har provat på en hel del olika jobb inom finans: analytiker, räntehandlare, fondförvaltare, valutahandlare och aktiemäklare. I dag är jag privat aktiehandlare och driver ett nystartat projekt som heter E2 Trading. Jag är 40 år och har studerat börsen i 25 år. Det fina är att jag lär mig nya saker om börsen och mig själv fortfarande. Johnny och jag har skrivit flera böcker i ämnet trading/analys. Den senaste ”Framgångsrik aktiehandel – 10 vinnande strategier” har vi skrivit tillsammans med min kompanjon på E2, Johan Hellström.

Johnny Torssell: Jag heter Johnny Torssell och har jobbat professionellt i finansbranschen sedan maj 1986. Jag är nyss fyllda 50 år och har en familj bestående av en fru och tre barn. Mina intressen är, förutom börsen, meditation, dvs kunskap om sinnet och sinnets natur. Jag jobbar sedan 6 år tillbaka på Carnegie Privatbank som börs- och caseanalytiker.


Om man vill lära sig mer om sparande och aktier har ni några förslag på var man ska börja?

Peter Nilsson: Om man är helt ny föreslår jag att man går med i Aktiespararna. Det är en god idé även om man är veteran, men som nybörjare är det perfekt. Vidare handlar det om att öva. Är man fundamentalt inriktad så läs analyser och rapporter från bolagen. Skaffa en bred bas så att du kan jämföra olika bolag. Aktier är till stor del ett relativt spel. Om du är teknisk inriktad så titta på diagram, läs utbud och efterfrågan i diagrammen. De som har möjlighet att sitta bredvid en mentor – ta den chansen. Att lära sig från en som redan kan är det bästa sättet. Läs mycket böcker och gå på föreläsningar, men var noga med källkritiken.

Johnny Torssell:
Då passar jag på att rekommendera några av våra egna böcker t ex vår senaste bok Framgångsrik Aktiehandel – 10 vinnande strategier.


Vilka "fällor" ska man akta sig för enligt er när det gäller sparande och aktier?

Peter Nilsson: Det finns många! Johnny och jag har en agenda mot det vi kallar marknadsmyter. Det finns massor med ”regler” och ”sanningar” som helt saknar värde för aktiehandlare. Trots det lyfts det fram som sanningar. Ett par enkla exempel är att börsens aggregerade p/e-tal kan användas för att prognostisera börsen, eller att guld är en bra hedge mot en fallande börs, eller att ett stigande oljepris leder till en fallande börs, att ekonomin leder börsen o s v. Svaret är således: gå inte i fällan som innebär att man tar allt experter säger eller skriver för sanning. Plocka fram papper och penna och undersök själv hur det förhåller sig. Formulera hypoteser, agera som en forskare. Som aktiehandlare finns det en drös mentala fällor som är lätta att falla i. För den som vill fördjupa sig i dem är Behavioural Finance ett bra ämnesområde.

Johnny Torssell: Jag tycker att det är viktigt att lära sig att tänka självständigt och inte agera utifrån det som står i tidningarna. När flocken av placerare/analytiker/experter är av samma åsikt då skall vi vara försiktiga. Är alla pessimister skall vi börja leta tecken på en botten och är alla optimister skall vi börja leta tecken på en topp.


Har ni någon förebild när det kommer till aktier och investeringar och i så fall varför just han/hon?

Peter Nilsson:
Victor Niederhoffer, Benoit Mandelbrot, Jesse Livermore, Bill Williams, Larry Williams, Brett Steenbarger, Björn Davegårdh, min far Kjell Nilsson, Johnny Torssell och Johan Hellström. Alla har gått sin egen väg och bidragit stort till mitt sätt att se på börsen och vad jag kan idag.

Johnny Torssell: Joe Ross & Bill Williams. Jag har besökt båda dessa herrar som är duktiga traders båda två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar