torsdag 4 april 2013

Investeringstips

Investeringstips för småsparare bör den rätta titeln antagligen vara då inläggen vänder sig till de som vill komma igång med aktiesparande. Investeringstips är m.a.o. en serie inlägg som på en ganska basal nivå går igenom några aspekter som jag personligen tror är viktiga att tänka på innan och under ett aktiesparande.

Serien innehåller inga tips om vilka specifika aktier du bör köpa. Ej heller hur du blir rik på 14 dagar eller hur du kan förutspå vad kurserna kommer att stå i i morgon. Kanske finns det de som har insikter i dylika saker, men jag är inte en av dem, långt ifrån. Är det det du förväntade dig kunna läsa när du klickade in här så kan du sluta läsa nu.

Är du ändå fortsatt nyfiken, så klicka på länkarna nedan. Inläggen läses med fördel i ordning.

Man måste ha pengar för att tjäna pengar

Är aktiesparande något för dig?

Aktiefonder

Investmentbolag

Aktier




2 kommentarer:

  1. Hej Spartan,
    En fråga, jag ska börja investera i Aktier.
    Men jag har en viktig fråga ( enligt mig ).
    Vad ska jag ha för konto, vanlig depå eller ISK.
    Kan f´n inte bestämma, båda har ju sina för o nackdelar.
    Jag kommer inte att sätta in så stora summor i taget, runt 5000-10000/insätt.
    Just nu är ju ISK attraktivt.
    Min strategi kommer vara att köp o behåll för det mesta.
    För övrigt är jag 24 och kommer på så vis spara på lång tid.
    Tacksam för svar/hjälp
    MVH Micke ( mikka_janne@hotmail.com )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.

      Du kan ju skaffa båda två och se vad som verkar passa dig bäst och din investeringsstil. Bestämmer du sig sedan för en av dem bör de skattemässiga konsekvenserna inte bli allt för stora, oavsett vilketkonto du väljer bort, så här i början av ditt sparande.

      Radera