torsdag 10 april 2014

Månadsutdelare

Bolag som delar ut månadsvis har blivit allt vanligare. Det klassiska månadsutdelande bolaget brukar sägas vara Realty Income, Ticker: O. En s.k. REIT.

Det finns dock många, många fler. Många av dem erbjuder också, på grund av sin bolagskonstruktion, höga utdelningar.

Nedan följer några dylika månadsutdelare med nuvarande hög direktavkastning, deras Ticker på NYSE, samt direktavkastning (med reservation för att det kan hunnit ändra sig något vid publicering av inlägget)

Armour Residential, ARR, 14%
Prospect Capital, PSEC, 12,4%
Atlantic Power Corp, AT, 12,0%
Pacific Coast Oil Trust, ROYT, 11,2%
QR Energy, QRE, 10,9%
LinnCO, LNCO, 10,7%
Fifth Street Finance, FSC, 10,5%
Permian Basin Roalty Trust, PBT, 9,8%
Enduro Royalty Trust, NDRO, 9,7%
Stellus Capital Investment, SCM, 9,5%
Just Energy Group, JE, 9,3%
Vanguard Natural Resources LLC, VNR, 8,4%
Home Lone Servicing, HLSS, 8,4%
Student Transportation, STB, 8,0%
American Realty Capital, ARCP, 7,3%
San Juas Basin Royalty Trust, SJT, 6,9%
Penngrowth Energy Corp, PGH, 6,9%
Sabine Royalty Trust, SBR, 6,5%
EPR Properties, EPR, 6,4%
Main Street Capital, MAIN, 6,3%
Banco Bradesco, BBDO, 5,8%
Baytex Energy Corp, BTE, 5,8%

Vad är din syn på månadsutdelande aktier? Fördelar, nackdelar? Äger du någon av ovanstående?

13 kommentarer:

  1. Vilken lista! Flera av dessa kände jag inte till, ännu mer att kolla upp innan jag trycker på köpknappen då. Jag är lite sugen på en reit, Den höga månadsutdelningen lockar. PSEC och ARCP är de jag tittat mest på hittills, Hoppas du får många kommentarer här...

    SvaraRadera
  2. Den spontana frågan jag ställer mig är hur hållbar utdelningen egentligen är i bolagen i toppen på listan. Eller egentligen för alla bolag som har direktavkastning högre än ca 6,7 % vilket motsvarar en utdelningsandel på 100 % vid P/E 15.

    Annars skulle ju 14 % direktavkastning med månatlig utbetalning inte vara så tokigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog i den änden man ska börja ja när man tittar på bolagen ovan d.v.s. vilka har goda möjligheter att bibehålla sina utdelningar. :)

      Radera
  3. Har ARCP och PSEC. Använder annars högutdelare för
    att hissa ;upp yielden på min nordamerikanska
    utdelmingsportfölj. REITs och utilities ger ju ofta ut
    mycket.

    Men det gäller att inte enbart titta på direktavkastningen. Det man tjänar på i längden
    är utdelningstillväxt.

    SvaraRadera
  4. Du har inte kollat in Gyrodyne Company of America ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. samt Retail Opportunity Investments Corp :)

      Radera
    2. Nej de har jag inte kikat på. De ser dock ut som kvartalsutdelare om jag inte ser fel. :)

      Radera
  5. Realty Income... Läs gärna vad Lundaluppen skriver: http://lundaluppen.blogspot.se/2014/02/realty-income-aterbesokt.html

    SvaraRadera
  6. Har en liten post i Prospect Capital men inte direkt för månadsutdelningen är även intresserad av utilities så det kan kanske finnas något mer intressant på denna lista ska kolla lite mer. Jag tycker egetligen att fler bolag borde dela ut månads eller kvartalsvis även i Sverige men jag tror att problemet är att det krävs beslut av bolagstämman för utdelning och dessutom tradition av årsutdeling. En kvartalsvis eller månadsvis utdelning jämnar ju ut kassaflödet över året både för bolaget och för ägarna så jag tycker det skulle vara att föredra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mer frekvent utdelning ger väl en jämnare "värdering" på bolagen vilket ger både för- som nackdelar. :)

      Radera
  7. Black Rock Municipal Income Trust (BFK) har också månadsutdelning. 6.8% just nu och utdelningen är skattefri.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har sett den nämnas förut någonstans ja. Dock vet jag knappt vad den fonden/stiftelsen innehåller för "papper".

      Radera